29 oktober 2014

Al jaren vermoeden mensen dat voeding een belangrijke factor is in de ontwikkeling van reumatoïde artritis (ontstoken gewrichten). Velen stellen een verbetering vast in hun toestand wanneer zij zuivelproducten, citrusvruchten, tomaten, eierplanten en bepaalde andere voedingsmiddelen vermijden.
Een onderzoek uit 1989, waar meer dan duizend artritis patiënten aan deelnamen, toonde aan dat voedingsmiddelen zoals rood vlees, suikerwaren, alsook vetten, zout, cafeïne en tomaten hun toestand slechter maakte. Zodra deze ‘pijnlijke’ voeding volledig achterwege gelaten werd, trad er binnen de acht weken een verbetering van de toestand in.

Zuivelproducten zijn wellicht het meest storend, en het probleem is vooral de zuivelproteïne, eerder dan het vet. Afgeroomde producten vormen dus een even groot probleem als volle melk.
Een toenemend aantal onderzoeken toont aan dat bepaalde veranderingen in de voeding inderdaad helpen om minder pijnlijke gewrichten te krijgen. Zo hebben meervoudig onverzadigde oliën en omega-3 supplementen een gunstig effect.

Bronnen:
Reginster JY, Bruyere O, Neuprez A. : Current role of glucosamine in the treatment of osteoarthritis. Rheumatology (Oxford).

Goldberg RJ, Katz J. : A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain. – Pain 129(1-2):210-23

Pattison DJ, Silman AJ, Goodson NJ, Lunt M, Bunn D, Luben R, Welch A, Bingham S, Khaw KT, Day N, Symmons DP.
Vitamin C and the risk of developing inflammatory polyarthritis: prospective nested case-control study.